GDN Remarketing; Opzetten & resultaat

In de zoektocht naar nieuwe, converterende, bezoekers testen we bij Compare Group zo veel mogelijk bronnen binnen Search, Display, Social, et cetera. Waar het GDN (Google Display Netwerk) een immens bereik heeft, kan het moeilijk zijn om de juiste targeting toe te passen om de juiste bezoeker te vinden. In deze blogpost doorlopen we de stappen voor het opzetten van een GDN remarketing campagne. Daarnaast worden de behaalde resultaten gedeeld om te zien of het een goed idee is om hier je waardevolle tijd in te investeren.

Het Werk

Tag plaatsen

Om te beginnen heb je een remarketing tag nodig op je website. Deze krijg je als je je eerste remarketing campagne gaat opzetten. Mocht dit al eens gedaan zijn dan kun je hem ook terugvinden in Adwords onder Shared Library -> Audiences -> Remarketing Tag -> View Tag Details.

gdn remarketing Tag

Hiervandaan kun je de tag ook mailen naar jezelf en/of de webmaster. Deze code moet je op iedere pagina plaatsen voor de </body> tag.

GDN Remarketing lijsten maken

Zodra je tag op de site staat kun je beginnen met het maken van Remarketing Lists. Deze lijsten ga je samenstellen op basis van de site url’s. Maak eerst de keuze hoe specifiek dit moet zijn. Hier kan je bijvoorbeeld bezoekers uitsluiten die reeds een aankoop hebben gedaan of een combinatie van url’s maken om zo een deel van de conversie-funnel te targeten.

Visitors of page

De targeting die wij gebruikt hebben is een op basis van de “Visitors of a page”. In het volgende veld kies je de bewuste url. Dit kan heel specifiek zijn, maar je kan ook kiezen voor een bredere targeting om zodoende een lijst te krijgen die zeker weten groot genoeg is om te gebruiken.

Keuze url

Een makkelijk over te slaan, maar zeer belangrijke waarde is de Membership duration. Hier kies je hoe lang de bezoekers in je lijst blijven staan na hun bezoek. Het ligt er hierbij vooral aan hoe lang het aankoopproces van je product/dienst is. Probeer deze duur iets langer in te stellen dan dat het aankoopproces duurt. Hier kun je natuurlijk mee testen.

Je kan er voor kiezen om eerdere bezoekers van de url toe te voegen aan de lijst. Zo hoef je minder lang te wachten totdat deze gevuld is.

Daarna is er de mogelijkheid nog een beschrijving maken voor jezelf. Onze ervaring leert dat het makkelijker is om een goede titel te kiezen die duidelijk aangeeft wat de lijst precies is, zoals: Alle Tablet Bezoekers. De duur van het membership of de url hoeven hier niet in te staan, deze worden al duidelijk vertoond in het overzicht van de remarketing lijsten.
Nu nog even op [SAVE] drukken en je lijst is klaar voor gebruik. Let er op dat hij dus niet direct gevuld is, de snelheid hiervan ligt aan je bezoekersaantallen.

Campagnes maken

Bij het maken van de [Display Network Only] campagnes hebben we alleen gebruik gemaakt van targeting op basis van de remarketing lijsten. De campagnes hebben allen een zelfde structuur, deze bestaat uit een advertentiegroep getarget op bezoekers van een productcategorie (bijv. tablets) en advertentiegroepen die ingaan op de categorie in combinatie met een merk (bijv. Samsung tablet). Hierbij is er gekozen om per categorie eerst alleen de belangrijkste merken te gebruiken. Mocht het een succesvolle campagne zijn dan kan deze uitgebreid worden over de overige merken. Sommige specifieke producten zijn ook populair genoeg voor een eigen advertentiegroep.

De remarketing lijsten vind je terug onder het Display Network tab, hier kun je eenvoudig zoeken op de titel van de benodigde lijst. Targeting button

Adgroup Targeting

In deze omgeving kun je ook lijsten uitsluiten van je targeting, denk hierbij aan bezoekers die de gewenste conversie reeds gedaan hebben of in het geval van targeting op een product, de lijsten van de categorie en het merk.

In deze opzet is het makkelijk om te starten met een generieke advertentie die per merk aangepast kan worden. Dit om snelheid te behouden in het aanmaken van nieuwe campagnes die andere producten/diensten target.

Tracking

Vergeet vooral niet de doelgroep te voorzien van een tag. Zonder de resultaten te meten weet je niet hoe je je budget moet inzetten/aanpassen. Dit doe je bij de bestemmings url van de doelgroep, of de advertentie url, deze kun je zien als de zoekwoord url.

Het Resultaat

Nu we de stappen doorlopen hebben is het tijd voor wat resultaten. Onderstaand delen we sprekende grafieken die de potentie van deze remarketing aantonen.

Voor Vergelijk.nl zijn we gestart met het uitbreiden van de campagnes in september van 2013. Het gaat hier om de totale groeipercentages over alle GDN Remarketing campagnes. Het resultaat groeit exponetieel mee met de groei in bezoekers. Dit resultaat gaat om de groei in winst.

gdn remarketing Result Vergelijk

Van Vertaa.fi delen we graag de behaalde resultaten binnen de Mobiele telefoon categorie:

gdn remarketing Result Vertaa

Het gaat hier om een langere periode dat de campagnes actief zijn. Ook hier zijn we in 2013 zeer actief geweest met het aanmaken van nieuwe remarketing lijsten en campagnes. Hier gaat het niet om de groei in winst, maar de groei in omzet. In deze categorie bleef de winst gelijk. Het gaat hier dus vooral om de extra bezoekers.

Als je op zoek bent naar converterende bezoekers is het opzetten of uitbreiden van je GDN remarketing campagnes zeker de moeite waard. Ze zijn een ideale ondersteuning van je Search campagnes. Let er wel goed op wat je doel is en test eerst of je voldoende bezoekers hebt om de remarketing lijsten te kunnen vullen.

Heb je zelf ook goede resultaten behaald, of lukt het juist helemaal niet? We horen er graag meer over in de comments.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *