We gaan live!

Na een jaar bouwen aan ons gigantische project – een compleet nieuwe, adviesgerichte vergelijkingssite bouwen – hebben we onze grootste mijlpaal bereikt. We gaan live!

Waarom een nieuwe website?

Vergelijk.nlVoor ons was de nood hoog: met onze oude website konden wij onze ambitie niet waarmaken. De website was niet geschikt voor tablets en mobiele telefoons, de productspecificaties waren te nietszeggend en het productaanbod was te klein. Met de nieuwe site lossen we deze problemen op en willen we het consumenten nog makkelijker maken om het juiste product te kiezen. Wij willen mensen hierbij goed kunnen adviseren, eventueel met hulp van onze Blijmakers. Bij het bouwen van de nieuwe website hebben we niet alleen de front-end vernieuwd (de website zoals jij hem ziet en gebruikt), maar ook de volledige back-end (de databases en technische processen die erachter hangen). Om dit enorme project behapbaar te maken, hebben we een marsroute uitgestippeld van Helsinki, via Amsterdam en Parijs, naar Rome.

Hoe hebben we dat aangepakt?

Ik ben zo trots als een pauw op mijn mensen die dit allemaal hebben mogelijk gemaakt. Wat hebben we keihard gewerkt en moeilijke puzzels opgelost.

Ten eerste hebben we echt goed naar onze bezoekers geprobeerd te luisteren. Elke maand hebben we ons 500 leden tellende panel onderzoeken voorgelegd over hoe we onze website en service beter kunnen maken. Dat heeft veel nuttige inspiratie en feedback opgeleverd. Aan de hand daarvan zijn we mock-ups gaan maken. Dat zijn schetsen van hoe een pagina of functie eruit gaat zien. Maandelijks kwamen er ook panelleden langs bij ons op kantoor om deze mock-ups te testen. Keer op keer bleek het weer een uitdaging om de website eenvoudiger, duidelijker en beter te maken. Vooral voor de mobiele website, want dat was nieuw voor ons. Op een klein scherm is het namelijk belangrijk om je tot de meest noodzakelijke informatie te beperken, terwijl wij van nature het liefst zoveel mogelijk informatie over een product willen meegeven. Maar zo word je wel creatief: hierdoor zijn de duimpjes op de website, het ‘keigoed’- keurmerk en de Consumentenbondlogo’s ontstaan. Verder hebben we de productselectie aan de linkerkant eenvoudiger gemaakt, door de technische specificaties te vertalen naar voordelen voor jou als gebruiker.

tablet-1-smallOok operationeel hebben we niet stilgezeten het laatste trimester. We wilden niet alleen een betere service bouwen, maar ook een beter en completer aanbod, zodat we je altijd een zoekresultaat kunnen geven. Via Studentenwerk hebben we een grote groep extra medewerkers ingehuurd, die ervoor gezorgd hebben dat consumenten nu niet meer in 1000, maar in 3000 productcategorieën het juiste product kunnen vinden. Om dit zeer uitgebreide productaanbod te voorzien van prijzen van winkels, hebben we ook de hoeveelheid winkelpartners op de site uitgebreid van 550 naar 1168. Dit aantal groeit in 2015 nog verder, naar een paar duizend. We willen namelijk alle producten en prijzen in Nederland kunnen vergelijken.

 

Trots

De reden dat ik zo trots ben op het eindresultaat is niet alleen dat we het bereikt hebben, maar ook hoe we dit bereikt hebben. We zijn namelijk in staat gebleken om de echte consumentenbehoefte om te zetten naar onze nieuwe service. Met als resultaat dat deze site al behoorlijk anders is dan de andere vergelijkingssites. Ik haast me hier bij te zeggen dat de site nog lang niet af is, maar al wel veel beter dan onze oude website. Daarom hebben we besloten om hem nu live te zetten. De komende jaren zullen we de site en de service nog verder verbeteren, zodat het nog gemakkelijker voor consumenten wordt om het juiste product te kiezen.

Hoe gaat het verder?

Welnu, aan de marsroute is nu een einde gekomen. We gaan live deze week! Superspannend hoe bezoekers onze nieuwe website vinden en hem gaan gebruiken, dus we doen voorzichtig en houden het goed in de gaten. Vanaf maandag 5 januari laten we elke dag 20% van het verkeer naar het nieuwe Vergelijk.nl gaan, zodat we de bugs en gebreken die we tegenkomen effectief kunnen wegwerken. Vrijdag verwachten we helemaal over te zijn.

En daarna? Ook al onze andere sites live zetten in Finland, Frankrijk en België, zodat we veel gebruikerservaringen binnenkrijgen en waardoor we onze service weer kunnen verbeteren. Dus snel live zetten, snel falen en dan weer snel verbeteren. Nu ik er over nadenk is het echte werk nu pas begonnen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *