Banners. Toegevoegde waarde of noodzakelijk kwaad?

Een van de inkomstenbronnen op Vergelijk.nl zijn de banners. Iedereen kent ze wel, die knipperende reclame-uitingen die op elke website staan. Toegevoegde waarde of noodzakelijk kwaad? Afbreuk van je website of aanvulling van je content? Advertenties blijven altijd een gevoelig onderwerp. In Nederland gaat er jaarlijks ruim 1,21 miljard euro in online advertising om, waarvan geschat wordt dat 50% besteed wordt aan banners. Bij Vergelijk.nl ben ik verantwoordelijk voor elke banner die op de site staat en inmiddels ben ik alweer 10 jaar werkzaam binnen de online advertising industrie.

Ondanks vaak anders gepercipieerd, is het niet mijn taak om zoveel mogelijk banners op de site te plaatsen. Ik werk juist aan de kwaliteit en impact van advertenties. Hoe beter een advertentie opvalt, des te meer een advertentie waard is. En wat blijkt… Wanneer er minder vaak banners op je beeldscherm staan, vallen ze beter op. In mijn werk ben ik continu op zoek naar de perfecte afstemming tussen adverteerder, bezoeker en Vergelijk.nl 

Relevant

Door vooral te werken met kwalitatieve partners en fabrikanten zorg ik  voor een goede acceptatie en herkenbaarheid. Daarnaast zorg ik voor zoveel mogelijk relevantie. Het heeft minder zin voor jou als bezoeker en voor de adverteerder wanneer zijn stofzuiger in de categorie Mobiele telefoon wordt geplaatst. In de categorie Mobiele telefoon plaats ik liever een advertentie van een gerenommeerde smartphonefabrikant die een interessante cashbackactie heeft, wat je extra voordeel oplevert. De ruimtes die Vergelijk.nl beschikbaar heeft gesteld zijn geheel voor communicaties van derden. Onze partners kunnen een aandeel in bereik afnemen, de boodschap die ze communiceren is voor de adverteerder vrij in te vullen. Uiteraard binnen de regels van de Reclame Code Commissie en onze normen en waarden.

De laatste jaren zijn er steeds grotere en meer “intrusive” formaten als marktstandaard bijgekomen. Deze grote formaten hebben bij Vergelijk.nl altijd de voorwaarde dat er maar 1 tegelijk online staat en met lage frequentie (vaak 1x per dag) wordt vertoond. Met de steeds betere technologieën en creatieve mogelijkheden kunnen designers tegenwoordig de mooiste advertenties maken. Voordat ik besluit om over te gaan op dit formaat verdiep ik me eerst in de onderzoeken en user experience studies die hierover zijn gedaan. Als dit positief wordt getoetst, ligt het alleen nog aan de impact voor andere advertenties, algemene site usability en persoonlijke smaak voordat we dit als bedrijf toestaan. Uiteraard met de scherpe regels: wanneer banners als vervelend worden beschouwd, mist het zijn doel voor de adverteerder en krijgt het juist negatieve waarde.

Cookies  

Voor wat betreft onze bezoekersdata zijn we bij Vergelijk.nl erg huiverig en standvastig. Wij plaatsen geen cookies bij bezoekers om deze data vervolgens voor een boel geld te verkopen aan derden. Sommige bedrijven koppelen deze data vaak aan andere (geografische) kenmerken en die worden dan weer doorverkocht aan adverteerders. We staan ook onze adverteerders of inkoopbureaus niet toe om data via ons platform te vergaren. We gebruiken binnenkomende data momenteel om onze site te analyseren voor verbeteringen en om onze marketinguitgaven te bemeten op ROI.

Kortom, een banner is voor een fabrikant vaak de laatste kans om je te wijzen op een actie of een nieuw product. Voor ons is het een manier om de fabrikantenmarkt te leren kennen en natuurlijk de belangrijkste reden: inkomsten genereren. Van deze inkomsten kunnen we de site en features (door-)ontwikkelen, onze service kosteloos houden en ons omringen met de beste specialisten in onze branche. Uiteraard om je zo goed mogelijk te blijven helpen met je aankopen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *