Aflevering 3: hoe Vergelijk.nl haar persona’s opstelde

Wie is Lisa?  

“Ik hou niet van online winkelen en ik ga het liefste zo snel en makkelijk mogelijk door het hele proces heen”

“Om te bepalen wat het juiste product voor mij is, vertrouw ik sterk op vrienden, reviews of andere experts.”

“Als ik een product zoek dan settle ik snel voor een goede deal. Moeite en tijd zijn net zo belangrijk als prijs.”

Zijn dit uitspraken die uit jouw mond kunnen komen? Dan ben je misschien wel een ‘Lisa’. Oftewel de hoofdpersona voor wie wij onze diensten ontwikkelen. Hoe zijn wij tot deze persona gekomen?

 

In hokjes stoppen mag

In een eerder blogpost vertelde Joris over het nut van het gebruiken van persona’s. Welke persona richt Vergelijk.nl zich eigenlijk op met haar diensten?  Van een organisatie die gericht is op techniek en nooit écht contact had met haar klant, gaan we naar een klantgerichte organisatie die de klant regelmatig over de vloer heeft. Dit zit niet alleen in de naam van de afdeling waar ik verantwoordelijk voor ben (van Product Management team naar User Experience team). Maar dit zit vooral in het kennen van je klant. Wie is de klant en wat zijn haar behoeftes?

dilbert

 

Uit diepte-interviews met consumenten bleek dat de volgende spanningen (dimensies) te herkennen zijn bij het nemen van een aankoopbeslissing:

  1. Emotioneel versus rationeel ingestelde mensen. De eerste groep volgt vooral haar hart bij het nemen van beslissingen. De tweede groep zoekt naar begeleiding en structuur en is vooral gericht op feiten als er een keuze moet worden gemaakt.
  2. Mensen die zoveel mogelijk keuze willen versus mensen die op zoek zijn naar focus. De eerste groep vindt het fijn dat er een eindeloze stroom aan mogelijkheden is te vinden op het internet. De tweede groep is juist op zoek naar focus op wat bij hun wensen past.

Op basis hiervan onderscheiden we 6 persona’s, waarvan ik er één wil uitlichten: onze Lisa!

personas_vergelijknl

 

Graag stel ik je voor aan Lisa…

lisa_small

Met Vergelijk.nl richten we ons primair op de groep mensen die rationeel kiezen én op zoek zijn naar focus. We hebben onze hoofdpersona Lisa genoemd. Wie is deze Lisa?

  • Lisa wil dat winkelen zo weinig mogelijk tijd en moeite kost. Zo snel mogelijk wil ze tot een besluit komen. Ze heeft namelijk een drukke baan als HR-manager en een net zo druk gezinsleven met 2 jonge kinderen. Ze houdt niet van winkelen en wil er zo snel mogelijk vanaf zijn. Het uiteindelijke doel is om het product veilig in huis te hebben.
  • Lisa is een rationele dame. Lisa wil dan wel vaart maken, maar ze is niet het type dat dan maar op haar gevoel af gaat. Ze wil een weloverwogen beslissing nemen en zoekt hiervoor naar duidelijke, transparante en objectieve informatie en bronnen.
  • Lisa is geen expert voor het product dat ze koopt. Ze heeft ook helemaal geen zin om dit te worden en zit er niet op te wachten om lange lijsten met specificaties door te spitten. Dit in tegenstelling tot persona Gerard, die het niet gek genoeg kan en die ervan geniet om Excellijsten vol met droge data door te nemen. Geef Lisa maar een top 3 lijstje met de beste plasma-tv’s. Of een bondig advies van een expert die ze vertrouwt over waarom ze nou juist die mobiele telefoon moet kiezen.  Een reality check waardeert ze ook:  ze heeft de behoefte om het product in het echt te zien en te voelen.

 

Échte Lisa’s over de vloer

De manier waarop we onze diensten bouwen en hoe we bepalen wat een goed idee is, is sterk veranderd door met persona’s te werken. Naast anonieme AB-tests, waarbij we de cijfers laten spreken, nemen we regelmatig usability tests af. We stellen échte Lisa’s de vraag: “wat zou jij willen?”.  Zo wordt het beeld van Lisa steeds duidelijker en kunnen we de missende puzzelstukjes invullen. Hoe we dit aanpakken en onze websites hiermee ontwikkelen voor Lisa, lees je in een volgende blogpost.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *